آیین اختتامیه همایش ملی بزرگداشت حکیم ابن سینا با حضور جمعی از استادان، ابن سینا پژوهان و چهره های فرهنگیِ بین المللی از جمله دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی «اکو» و سفیر ترکمنستان در ایران در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
اول شهریور زادروز حکیم هزارهها، شیخالرئیس ابوعلیسینا، فیلسوف، دانشمند و طبیب قرنهاست، او که پس از هزار سال هنوز فخر هگمتانه است و نیاز عالم به علمش تمامی ندارد.
استاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن اشارهای گذرا به شرح حال ابنسینا گفت: ابن سینا اولین فیلسوفی است که تفسیر قرآن نوشته و این تفسیرها را براساس فکر فلسفی نوشته است.
رئیس روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد بوعلیسینا گفت: همایش حکیم هزارهها روز اول شهریور ماه سال جاری با حضور اندیشمندان و ابنسینا پژوهان و علاقمندان حکمت و فلسفه در همدان برگزار میشود.
نشست رسانهای همایش ملی و بین المللی بزرگداشت شیخ الرئیس بوعلی سینا به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با حضور جمع زیادی از رسانههای داخلی و خارجی سه شنبه بیست و چهارم مردادماه ۱۴۰۲ در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن برگزار شد.
سلسله نشستهای وضعیت تفکر در ایران معاصر در سی و سومین نشست خود با موضوع ما و میراث فکری ابن سینا برگزار میشود.
هدف از پرداختن به زندگی ابوعلیسینا در این گزارش، بررسی ادعای اصفهان برای مصادره مدفن بوعلی است. ادعایی که تازگی ندارد و سالها قبل هم مطرح و با انتقادهایی شدید روبرو شده بود. یکی از خبرگزاریهای داخلی در تاریخ ۵ دی ۱۴۰۱ خبری تحت عنوان «ابنسینا در همدان مدفون است یا اصفهان؟» منتشر کرد که در آن ادعا شده «در نسخه خطی احوال شیخالرئیس پیکر او مدتی پس از خاکسپاری در همدان به اصفهان منتقل شده است».
ابن سینا اسلام شناس سخت گیری چون ابوحامد غزالی ابن سینا را خارج از اسلام و کافر به شمار آورد و ارسطو شناس کم نظیری چون ابن رشد او را خارج از ارسطو و خائن به او قلمداد کرد .
ابنسینا (۴۱۶-۳۵۹ ه.ق.) متفکر بزرگ و مشهور ایرانی اهمیتی فراتر از سرزمین ایران و بلکه سرزمینهای ایرانی یافته و نقش مهمی در تاریخ فکر و فلسفه جهان ایفا کرده است. هیچ کتاب تاریخ فکر و فلسفهای نیست که در آن از ابنسینا و نقش او در ایجاد و انتقال اندیشهها یاد نشده باشد.
جالینوس و ابنسینا را بهعنوان دو نمایندۀ برجستۀ چنین کوششهای نظری میتوان برشمرد که هرکدام از منظری به این ارتباط و تعامل پرداختهاند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید